Eindejaarsconcert

zaterdag 17 december 2022

Het Harmonieorkest Deinze neemt je o.l.v. Kenny Van Heuverswijn mee op een unieke, spannende, mystieke ervaring: de uitvoering van “The Book of Urizen” van Jacob De Haan, een compositie voor harmonieorkest, zangstem (sopraan), mannelijke spreekstem en geluidscollages. Het stuk is geïnspireerd op het gelijknamige meeslepende, visionaire – door de dichter zelf geïllustreerde – gedicht van de Engelsman William Blake (1757-1827), die in de westerse literatuur en beeldende kunst een unieke plaats inneemt. Hij was niet alleen dichter en schrijver, maar ook graficus, schilder, illustrator, spiritist, religieus visionair en mystiek filosoof.

In het tweede deel is er eveneens straffe muziek (o.a.  The Pied Piper of Hamelin/De Rattenvanger van Hamelen eveneens met verteller) alsook eigen Deinse solisten (o.a. Czardas van Monti voor een duo van melodisch slagwerk). Uiteraard is er ook een verrassende verwijzing naar nieuwjaar!

Onze soliste Jolien De Gendt

De soliste voor “The Book of Urizen” is de Gentse sopraan Jolien De Gendt. Zij behaalde in 2009 behaalde haar Masterdiploma zang aan het Koninklijk Conservatorium van Gent, waar ze les volgde bij Gidon Saks, Marcos Pujol en Mireille Capelle. Daarna werd ze geselecteerd voor de postgraduaatsopleiding aan Flanders Operastudio (nu International Opera Academy). Onlangs zong ze de Koningin van de Nacht/Die Zauberflöte in een productie van CloseOpera en de rol van Nadia in Léhar’s La veuve joyeuse met Brussels Philharmonic onder leiding van Hervé Niquet (in Flagey en Concertgebouw Brugge).

Als concert-soliste is ze een veelgevraagd soliste, met optredens in België en in het buitenland. Naast opera-aria’s omvat haar repertoire de sopraanpartij in o.a. Verdi’s Messa da Requiem, Bachs Johannes- en Mattheuspassies, C.P.E. Bachs Magnificat, Orffs Carmina Burana, Mozarts Requiem, Kroningsmis en Missa brevis in D, Händels Messiah… Tijdens het seizoen 2019-2020 vertolkte ze de rol van Solveig/Peer Gynt (Grieg) in Concertgebouw Brugge met het Brussels Philharmonic onder leiding van Stéphane Denève, alsook de sopraansolo in Verdi’s Messa da Requiem in BOZAR in een productie georganiseerd door de internationale koorvereniging A Chœur Joie. Jolien De Gendt maakt sinds 2006 deel uit van het Vlaams Radio Koor en zingt regelmatig solopartijen voor hen (o.a. onder leiding van Eric Whitacre, Klaas Stok, Hervé Niquet, Stéphane Denève, Dirk Brossé, Ken Burton, Stephen Layton).

Onze presentatrice Eva Degeyter

Al van jong af aan was Eva gepassioneerd door haar stem en hoe ze die als instrument kon leren bespelen. Ze verkent graag op alle mogelijke manieren haar stem om die te gebruiken om verhalen te vertellen. Zo speelt Eva theater bij o.a. Theatergroep Vooruit. U herkent haar ongetwijfeld ook van de voorstelling “Het Gezin van Paemel”, de opener van het nieuwe Leietheater. Eva zingt graag en volgt momenteel les. Verder houdt ze enorm van presentatiewerk. Ze voelt zich hier dan ook heel welkom!

Onze verteller Henk Lauwers

Henk Lauwers stamt uit een Ieperse muzikale familie en werkte als jeugdige sopraan mee aan bv. de continentale première van het War Requiem van Benjamin Britten onder diens leiding.
Hij studeerde aanvankelijk dwarsfluit bij Barthold Kuijken aan de Kunsthumaniora van Brussel en behaalde eerste prijzen en Hogere Diploma’s dwarsfluit, kamermuziek en zang aan de Koninklijke Conservatoria van Bergen en Brussel bij achtereenvolgens de heren Michel Lefebvre, Paul Vanwolleghem, Arie Van Lysebeth en Louis Devos.

Hij won de Alpaerts-prijs voor kamermuziek en de prijs Emma Luart voor zang.

In 1976 en ’77 was hij solo-fluitist van het Belgo-Hollands Jeugdorkest en gastfluitist op het Internationaal Harpfestival van Rolduc, in 1978 fluit-solo van het Wereldorkest van Jeugd en Muziek olv. Lawrence Foster en in ’79 olv. Marcello Viotti met tournées in Engeland, Zwitserland en Italië. Geruime tijd was hij eveneens fluitsolo van het Kamerorkest van Brussel en Het Nieuw Belgisch Kamerorkest.

Hij treedt op met de meest uiteenlopende ensembles en gerenommeerde orkesten voor o.m. het Festival van Vlaanderen, le Festival de Wallonie en diverse festivals in Frankrijk, Nederland, Duitsland, Oost-Europa en Azië.

Eindejaarsconcert