Het Koninklijk Harmonie­orkest Deinze heeft een zeer rijke ge­schiedenis achter de rug. Haar ont­staan gaat zelfs terug tot 1804, maar al­ge­meen wordt het jaar 1890 als geboorte­jaar van het huidige orkest ge­nomen. Dan werd immers het toen­malige Stads­fanfaren Musyk om­ge­vormd tot het on­af­hankelijke Katholieke Fan­faren-Maat­schap­pij Ste Cecilia.

Zijden vlag van de Katholieke Koninklijke Fanfare Sint-Cecilia naar aanleiding van haar 43-jarig bestaan in 1933
Kostuum van de fanfare Sint-Cecilia te Deinze uit de jaren 1960

Met de jaren groeide het orkest gaandeweg uit tot een volwaardig amateurorkest op niveau en kreeg het op 13 juni 1920 de titel “koninklijk” toegewezen. Uit de archieven van wedstrijden blijkt dat de fanfare van Deinze één van de beste uit zijn tijd was. De Koninklijke Katholieke Fanfare St.-Cecilia Deinze was zelfs aanwezig op de wereldtentoonstelling te Brussel in 1935.

Stoet van Canteclaer (1963)

Na de oorlogsjaren kreeg de fanfare meer en meer succes, zowel in binnen- als buitenland. In 1954 werd de fanfare geklasseerd in de ere-afdeling op het provinciaal muziektornooi in de Aula van de Universiteit Gent. Enkele andere memorabele momenten zijn ongetwijfeld het winnen van de provinciale beker voor muziek in Gent in 1955, de opluistering van enkele internationale voetbalmatchen waaronder België-Zwitserland in 1960 en België-Spanje in 1962 in het Heizelstadion in Brussel.

De fanfare bleef in de ere-afdeling tot 1979 en kon concurreren met de besten in die tijd. Vanaf 1980 werd niet meer deelgenomen aan de provinciale orkestwedstrijd (n.v.d.r.: in de nabije toekomst is dit wel terug de ambitie). Geleidelijk aan werd het orkest uitgebreid met dwarsfluiten en klarinetten, waardoor er vanaf dan van een harmonie kon gesproken worden in plaats van een fanfare.

Groepsfoto

In 1990 gaf het harmonieorkest ter ere van haar 100-jarig bestaan een jubileumconcert voor een volle Brielpoort.

De harmonie van Deinze was tot 2010 gekend als ‘Koninklijke Harmonie Sint-Cecilia Deinze’. De naam veranderde toen in ‘Harmonieorkest Deinze’, eventueel voorafgegaan door de officiële titel ‘koninklijk’ die de harmonie bekomen heeft in 1990 naar aanleiding van het 100-jarig bestaan. Hiermee wou het harmonieorkest zeker geen antikatholiek statement maken maar er een kortere, krachtige naam op nahouden. Dit is de start van een nieuw elan dat aan de harmonie gegeven wordt.

Over de geschiedenis van de harmonie is in 1990 een boek verschenen, geschreven door Willy Jonckheere. Het boek heet “De Koninklijke Katholieke Fanfare Ste.-Cecilia van Deinze 1890-1990”. Het boek is ter beschikking in de bibliotheek van Deinze.